Зйомка на простроченій плівці - чому це погана ідея?

 

На певному часі буває накопичення плівки що вже не виробляють, до того ж простроченою наприклад зараз така плівка з датою придатності, не раніше 2014 року. Єдине питання в тому, що існує лише обмежена кількість плівки що не виробляєтся більше з гарними датами придатності. Зважаючи на те, що можливості для добрих покупок обмежені, почали купувати плівку з датами придатності, які датуються після 2014 року, зокрема плівку, які були зняті з виробництва до дати обмеження.

Автори що ділюся фотографіями, зробленими на прострочену плівку, роблять ведмежу послугу кіноспільноті. Власне кажучи, демонструється, наскільки непередбачуваним може бути результат фотографування на плівку. Хоча, давайте дивитися правді в очі. Коли на фотографіях, починають виявлятися очевидні зміни кольору, втрата динамічного діапазону та загальна м’якість рендерингу, це не викликає впевненості у тих, хто думає, чи варто їм занурювати у аналоговий світ.

Звичайно, для справжніх знавців, трохи зниження якості є частиною задоволення від фотографування на простроченій плівці. Де ж тоді виклик у тому, щоб отримати саме те, що ви хочете від своїх фотографій? Невідомість - це пікантний присмак у  житті, який знімає нудьгу з фотографії. І що, якщо не отримаєте те, що хотіли на своїх фотографіях? Серйозно, трохи ризикуйте. Зауважте, що можливо навіть полюбите свої фотографії більше, якщо трохи їх "притримаєете". Це може надати вашим фотографіям щось особливе.

 


 

 

 

Проте, пам'ятайте, що використовувати прострочену плівку ніколи не варто, якщо від неї залежить ваше життя. Якщо здійснюєте поїздку життя до далеких та невідомих куточків світу і плануєте зняти документальне підтвердження свого паломництва за допомогою простроченої плівки, то це може бути нерозумним ризиком. Життя на межі - це одне, але ставити під загрозу свої відпочинкові фотографії для продовження того самого адреналіну може бути надто амбіційним. Тому перед використанням простроченої плівки потрібно знати, що ваші зусилля можуть стати повністю марними.

Так, використання простроченої плівки може бути ризикованим. Ось історія одного фотографа, який вирішив спробувати свої сили з декількома простроченими плівками. Бувикористовував плівки Kodak Ektachrome 100 VS з 2004 року (VS означає дуже насичений) та Fujifilm Portra 400X з датою придатності до 2008 року. Йому цікаво було дізнатися, як вплине прострочення на якість зображення.

Коли фотограф отримав свої розроблені фотографії, він зрозумів, що прострочені плівки можуть дійсно знизити якість зображення. На його фотографіях відсутній контраст, а зображення виглядають старими та зношеними. Замість обіцяних яскравих кольорів, він побачив тільки вицвілі сепієві відтінки.

 

У певному сенсі бажання знімати на прострочених плівках є проявом туги за часом, коли було більше вибору в плівковому асортименті. Сумно те, що будь-яка спроба насолодитися широким вибором плівок залежить від готовності бути наполегливим у пошуку та зберіганні плівки на "чорний день" і зберігати її в морозильнику, щоб запобігти її подальшому псуванню. Важко прийняти те, що плівковий асортимент, який ми колись любили, більше не існує.

Таким чином, для всіх чудових плівок з датою придатності понад п'ять років від поточного року - справді не варто їх купувати. Що гірше, більшість продавців простроченої плівки встановлюють нерозумні ціни. Наприклад, продавець пропонує плівку Fujifilm Provia 400X, придатну до використання до 2010 року, за близько 25 доларів за плівку. При цьому ви не отримуєте гарантій того, як саме була збережена плівка. Ви повинні просто довіряти продавцю, що заявлена плівка довго зберігалася в морозильнику.

Що, якщо плівка не була збережена в морозильнику достатньо довго? Що, якщо знімки, зроблені на цій плівці, виявляться безвідмінними, з відтінками розмитості та відбитками часу, що свідчать про жорстокий хід часу? Ви не зможете повернути свої гроші, або повернути назад ту довгоочікувану фотографію, загублену на тій простроченій плівці. Вона зникла. Можна сказати, що ризик використання простроченої плівки недоцільний - навіть для того, щоб зняти на плівку що вже не виробляєтся.

 

Таким чином, фотографи мають бути обережні при купівлі простроченої плівки. Якщо ви хочете зробити важливі знімки, то краще використовувати свіжу плівку. Звичайно, деякі люди люблять ризикувати та експериментувати з простроченою плівкою. Це може бути цікавим і захоплюючим досвідом, але потрібно розуміти ризики, які ви приймаєте.Фактично, ви ризикуєте своїми фото-можливостями, лише на надію, що ваші знімки будуть вкриті зірочками пилу, який знаходиться в зернах цих припинених плівок.

На жаль, дуже сумно, що ми більше не маємо плівкового асортименту, який колись мали. Підтримувати надію на те, що ми більше не маємо, може привести лише до серцевих болів. Факт є той, що багато з  колись найбільш улюблених плівок назавжди пішли від нас. Ніяка кількість пошуку та зберігання не поверне радості зйомки цих припинених плівок. У кінці кінців, зйомка прострочених плівок - це дуже дорога пропозиція (з огляду на нерозумні ціни від продавців) та занадто ризикована справа (з огляду на майже неминуче псування якості).

Однак для дійсно зацікавлених, ризикувати з простроченими плівками може бути корисним з експериментальної перспективи. Експериментальне означає, що прийняття своїх зусиль у документуванні за допомогою плівки (яка майже навіть гарантовано псується) може бути марнотратством часу. Але якщо очікується експеримент, результати можуть бути корисними, якщо знімки є використовуваними. Тобто, якщо фото виглядає естетично унікальним, ризик може насправді бути вартим додаткових витрат та невизначеності результатів.

 

 

 

 

Можна сказати, що три рулони дуже простроченої плівки Kodak Ektachrome 100VS запропонували цей естетично унікальний вигляд. Однак, фотографії не виглядали так відразу ж. Довелося виконати значну кількість відновлювальної хірургії, щоб врятувати це з плівки. Замість того, щоб цифрувати на звичному Fujifilm S5 Pro, было використовано Nikon Z6. Nikon Z6 має тенденцію рендерити з більш насиченням, ніж Fuji S5 Pro.

Оцифровка за допомогою Nikon Z6 мало і перевагу зйомки підключеного до Adobe Lightroom. З огляду на очевидну невизначеність отримання використовуваних зображень з такого невідповідного захоплення плівки, не дуже хочеться обтяжувати себе без використання живого перегляду та сучасного автофокусу. Хто знає, можливо, увесь задум міг бути марним. Захоплення плівки були невідповідні, з урахуванням стану погіршення плівки. Таким чином, процес цифрування трьох плівок зайняв менше десяти хвилин.

Тут треба було підвищити контраст та насиченість цифрових зображень. Але це не спрацювало. Потім довелося підвищити значення чорного та білого. Це теж не здавалося достатнім. Помітні кольорові зміни все ще робили цифрові файли зображень непридатними. Тоді, нарешті, стало зрозумілим, що сині значення зображень втратли більшість своїх темних значень. Таким чином, підняв значення люмінесценції до максимуму, дозволило відродити справжні значення чорного кольору на фотографії, що в кінцевому результаті зробило ці цифрові файли зображень використовуваними.

 

Якщо на чистоту, відновлення цих фотографій до стану використовності не є простим процесом. Вам дійсно потрібно міцно розуміти віднімальні та додавальні кольорові теорії та принципи роботи з трьома колірними сепараціями. Після цього це питання вже стає питанням спроб і помилок, та налаштування змін, щоб інші вважали редагування прийнятним або правдоподібним. І навіть після усіх зусиль, кінцевий результат ніколи не буде виглядати так, наче зображення було зроблене на оптимальному рівні. Хоча, недосконалість саме й є суттю зйомки простроченої плівки.

Незалежно від цього, зйомка простроченої плівки не для тих, хто має слабке серце. Фактично, ви не повинні цього робити. Ті дні, коли було багато різноманітної плівки, вже минули. Крім того, є достатньо наявних запасів плівки, яка досі виробляється. Підтримуйте цих виробників плівки замість продавців на eBay, які сподіваються розгрузити свої запаси за непомірними цінами. Серйозно, невизначеність не варта зусиль та додаткових витрат.

Щодо мене, я продовжуватиму знімати зі своєю простроченою припиненою плівкою. Я маю морозильник повний цієї плівки. У кінці кінців, я довго шукав і зберігав її. І якщо я їх не використаю, то вони просто пропадуть.

 

 

Всі зображення були значно відредаговані в Adobe Lightroom та цифровізовані на Nikon Z6 + Nikon AF-S Micro 60mm f/2.8G + Bolt VM-210 + Nikon ES-2. Кінцеве зображення нижче є прикладом незміненого цифрового скану перед тим, як відредагував його до стандарту попередніх зображень.